Hoe komt het dat u zoveel verstand heeft van batterijen recyclen?
,,Ik ben na mijn studie HTS gaan werken in het metaalrecyclingbedrijf van mijn vader aan de Tolweg in Ermelo. We zijn ons gaan specialiseren in non-ferro, dus alle metalen behalve ijzer. Daarna zijn we verder gaan specialiseren in accu's en batterijen. Die zitten vol metalen, zoals aluminium, kobalt, koper, lood, mangaan en zink. Alle batterijen die in heel Nederland worden ingezameld komen bij ons. Eind 2007 is het bedrijf verhuisd naar Lelystad.''
Worden de oude batterijen door u uit elkaar gehaald?
,,Nee, wij sorteren alles. Het recyclen gebeurt in fabrieken in België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland. Het volume aan batterijen in Nederland is te klein om een eigen fabriek rendabel te kunnen maken. We ontvangen jaarlijks 3.500 ton aan batterijen. De fabrieken waar we ze naartoe brengen voldoen aan de Europese regelgeving, die streng is.'''
De nieuwste trend op batterijgebied is de accu van de elektrische fiets en auto, wat doet u daarmee?
,,Die gaan naar recyclingfabrieken in Europa. Die markt groeit sterk. We verwachten 200 ton accu's in 2018, maar we verwachten in de toekomst 1000 ton per jaar aan fietsaccu's en 140.000 ton aan accu's van elektrische auto's per jaar. Er gaan veel meer elektrische auto's rijden in Nederland, de voorspellingen zijn dat er twee miljoen elektrische auto's rijden in 2025. Al die accu's komen ooit aan het einde van hun leven. Dan worden ze gerecycled, liefst in Nederland.''
U heeft iets nieuws uitgevonden?
,,We hebben met een nieuw onderdeel van ons bedrijf, Battery Recovery Solutions, een machine gemaakt. Het is een diep-ontlader, die de accu's volledig kan leegtrekken, zodat ze een restenergie van nul volt hebben. De stroom die we uit de accu's halen gebruiken we nu zelf, maar op termijn krijgen we zo veel elektriciteit dat we een laadstation willen bouwen waar mensen kunnen tanken. Elektrische auto's en fietsen die van en naar Luchthaven Lelystad komen, kunnen bij ons opladen. Binnen twee jaar staat het laadstation er, denken we.''
Waarom is het belangrijk dat de oude accu's volledig leeg zijn?
,,Ze vliegen in brand. De oude lithium-ion-accu's zijn chemische fabriekjes. Wij hebben in 2009 zelf een brand gehad bij ons bedrijf. Een miljoen euro schade omdat er 50 fietsaccu's in brand waren gevlogen. Als de oude accu's een opdonder hebben gehad door een auto-ongeluk of doordat iemand de fietsaccu van de trap heeft laten vallen, kan er interne kortsluiting in ontstaan. De batterij wordt dan steeds warmer. Boven de 180 graden ontstaat een explosie. Hoe vaak hoor je niet van schuurbrandjes door elektrische fietsen met slechts accu's? Dat komt omdat mensen op Marktplaats van een freubelaar een tweedehands opgeknapte accu hebben gekocht. Wij halen de oude accu's volledig leeg. En we hebben een verpakking uitgevonden met een eigen blussysteem, voor het vervoer van gecrashte elektrische auto's. Als ergens in Europa een Tesla of andere elektrische auto verongelukt, worden wij opgebeld. Met onze Salvage container kunnen we die veilig vervoeren. Zelfs door een tunnel.''
Wat adviseert u mensen met een elektrische fiets waarvan de accu kapot is?
,,Koop een accu bij een erkende leverancier. Wij hebben ook een blussertje ontwikkeld, om accubranden snel mee te blussen. Voor 200 euro heb je een goeie blusser.''
Bent u bij met de hoge koninklijke onderscheiding?
,,Natuurlijk. Ik ben benoemd tot officier in de Orde van Oranje-Nassau, vooral omdat ik naast mijn zakelijke werk ook veel dingen doe als vrijwilliger. Ik adviseer de UN over normen voor veilig transport van lithium-ion-batterijen. De UN heeft grotendeels mijn adviezen overgenomen. Ik adviseer de Stichting Batterijen, Stibat. Ik was voorzitter van de Metaal Recycling Federatie. Het is niet voor niks dat ik rechtstreeks met de milieuminister kan bellen als die vragen heeft. Ze nemen me serieus en het lintje is daar een blijk van. '
(Bron: https://www.destentor.nl)
Van Peperzeel
James Wattlaan 6
8218 MB Lelystad
T +31 (0)320 - 401 400
E info@peperzeel.nl